„Ne félj, ne sírj, ne légy dühös!” II.

Folytatva az előző cikk gondolatait, most gondolkodjunk közösen a félelemről és ennek nyelvi határairól. Félni az ismeretlentől, a szokatlantól, a kiszámíthatatlantól szoktunk. 

„Ne félj, ez csak…”

Félni az ismeretlentől, a szokatlantól, a kiszámíthatatlantól szoktunk. Nincs ez másként a gyerekkel sem. Annyi a különbség, hogy az ő kis világában minden új, szokatlan, kiszámíthatatlan egészen addig, míg birtokba nem veszi. A birtokbavétel a megnevezéssel kezdődik, a megtapasztalással folytatódik, és a hozzá kapcsolódó attitűdök, magatartásmódok kialakításával végződik.

A vízzel barátkozó gyereknek, aki a vízparton békésen szemléli a fodrozódó vizet, esetleg eteti a kacsákat, a hirtelen keletkező hullámok kiváltotta ellenérzésére oly automatikusan rávágja a legtöbb szülő: „ne félj, ezek csak hullámok, nincs semmi baj!”.

Már hogyne lenne semmi baj, mikor egy hatalmas víztömeg hömpölyög felé?

Na nem fizika órát kellene tartani a kis felfedezőnek, mindössze tudatosítani, hogy mi az,a mit lát, miért történt ez, mi fog történni. És mindamellett azt kommunikálni neki, jogosan ijedt meg, hisz nem tudja, mit lát.

Nem bánt a kutyus, csak játszik

Vegyük például, amikor egy kétéveshez odaszalad a maga játékosságával egy németjuhász, hiába próbáljuk nyugtatni, hogy „ne félj, nem harap a kutyus, csak játszik”, az ő kis világában ez kevésbé kiszámítható, játékra ösztönző, mint mi gondolnánk. Ezek különösen rémisztő dolgok, ha van már esetleg rossz tapasztalata kutyákkal, vagy akár harapdálós bölcsistárs. Így mindenképpen kezdjük az elejéről.

  1. Jogos a félelem, így hát azonosítsuk és fogadjuk el az érzést. Megijedtél, ahogy a kutyus feléd szaladt. Nem tudtad, mi fog történni. Gyere, ismerkedjünk meg együtt a kutyussal.
  2. A kutyus szereti a kisgyerekeket, szeret velük játszani, ezért szaladt feléd. Elég rémisztőnek tűnnek a nagy fogai, de nem fog megharapni.
  3. Itt van a kutyus gazdája, akitől megkérdezzük, hogy hogy hívják a kutyust, meg szabad-e simogatni, stb.

És ebben megint a szülői hozzáállás a mérvadó. Ahogyan mi közeledünk a kutyához, a vele való barátkozáshoz, a gyerek azt fogja átvenni.

Ugye mi sem félünk belegondolni, mit üzenünk időnként jó szándékú szavainkkal?

Kép: taboe.info