A Módszerkocka hívókártyáival az óvodásból iskolássá váló belső motivációval bíró, a flow élményre nyitott gyerek képes az önszabályozott felfedező tanulásra, melynek eredménye a magasabb szintű gondolati műveletek elvégzése, ezáltal az értelmező keretek módosítása, a használható tudás megszerzése.
.
.
A meghívott gondolat
A tanulás során megkínáljuk a gyereket egy problémával (hegy), amire megoldást kell találni (hogyan mássza meg). Válaszai minenkinek vannak, ezekhez a jó kérdéseket, a folthoz a zsákot megtalálni már jóval nehezebb.
Hogyan lehetséges? Ösztönözzük a gyereket arra, hogy maga is kérdéseket fogalmazzon meg, melyek közelebb viszik a megoldandó helyzethez. A kérdések kijelölik az irányokat, ahonnan az információk beszerezhetőek. És ekkor jön a legizgalmasabb rész. Ha a gyerek szintjének megfelelőek az irányjelölő kérdések, ha képesek az értelmezői keretének megváltoztatására, lehetőség nyílik a tanulásra. Tudjuk, a tanulás sokkal eredményesebb, ha kutatás, tapasztalás során szerzik meg a gyerekek a szükséges ismereteket, a próbálkozások által ismerik fel a szabályszerűségeket, az összefüggéseket, mert így mozgatják meg saját értelmező apparátjukat.
A hívókártyák a gondolkodási RÉV-be éréshez adnak térképet, hogy a saját eszközeit minél hatékonyabban tudja kihasználni a gyermek.
5 éves kortól javasolt az ismerkedés a hívókártyákkal: mi jut róla eszedbe, hétköznapi tárgyak, jelenségek kapcsán, mit kérdeznél. Gondolathívogató közös játék: egy tetszőleges tárgyat kézbe venni, kártyát húzni hozzá, és a kérdése által előhívott gondolatot kibogozni, értelmezni.
Váljon jó szokásunkká a hívókártyák használata!
„A szokás kezdetben pókháló, később már kötél.” – tartja a közmondás. És valóban, a szokás sok ismétlés által automatizálódott cselekvés, így ismeretek az eredményessé tétel lehetőségéről, azok begyakorlása, azaz jártassággá alakítása, és a végrehajtáshoz szükséges akarat határozza meg.
A szokások kialakításához kezdetben tudatos tervezésre van szükség. Bizonyos célok eléréséhez már egészen kicsi gyerekek képesek ösztönösen cselekvéssorokat alkotni. 10-12 éves kor körül már megértik, mit is jelent valójában egy cél elérésének érdekében tevékenységeket előre megfontolva, tudatosan összekapcsolni. A tervezés nem más, mint gondolkodási programok kidolgozása. A hatékony tervezéshez és a sikeres tanuláshoz egyaránt szükséges, hogy képes legyen rálátni saját gondolkodási folyamataira, és 13-14 éves kortól kifejezetten igény is mutatkozik erre, feltéve, ha az a bizonyos attitűd, a tanuláshoz való hozzáállás nem maradt a hegy gyomrában.
A hívókártyákkal a gyerekek saját eszközeikhez alakított használata során (KOMPETENCIA) szereznek ismeretet a tanulás mikéntjéről (TUDÁS), és a sikerélmények sokasága által nem is kérdéses, hogy kedvük lesz tanulni (AKARAT).
A hívókártyák vizuális és verbális kóddal egyaránt ösztönzik a gondolkodást, a 6 módszer mindegyikéhez kapcsolódóan tartalmaznak 1 ráhangoló, 1 visszacsatoló, 6 értelemteremtő lapot.
Hívókártyákról bővebben:
Dobj egy kérdést!
Módszerkocka az óvodában, iskolában
Kiegészítő anyagok:
Óvodásoknak: Iskolára hangoló, Írásra hangoló, Kenguru az iskolában, Kreativitásfejlesztés színezhető képkártyákkal
Kisiskolásoknak: Nyomozónapló, Kreativitásfejlesztés, Olvasónapló