A gyerekek szinte megmagyarázhatatlan módon vonzódnak a mobiltelefonokhoz. Általában a szülőéhez, nem érik ám be a már használaton kívülivel, még ritkábban a kifejezetten nekik tervezett műanyag utánzatokkal. Mindeközben újabb és újabb hullámokban érkeznek a tanulmányok, kutatások szakértőinek állásfoglalásai, mely szerint már a bekapcsolt mobiltelefon is rendkívül veszélyes a fejlődésben lévő gyerekekre nézve.
Miért is a vonzalom? A kisgyereket elbűvöli a mobiltelefon. Ez egyáltalán nem meglepő, hiszen a felnőttek igen gyakran használják. Ezt látják a gyerekek.Körülötte szinte mindenki abba a kis vacakba beszél, közben és utána érzelmeket él meg. És – látszólag – szinte nélkülözhetetlen, hisz mindig a szülőnél van, már karóra is fényképezőgép helyett is ezt használjuk, és tulajdonképpen ha van, akkor már mindig legyünk elérhetőek. Csoda-e ha ezek után a gyerek is mobilra áhítozik? (És akkor a mindenféle játékokról még nem is beszéltünk…)
A mobiltelefonnal való játék remek alkalom lehet arra, hogy megtanítsuk a gyereknek a telefonbeszélgetés helyes és udvarias módját, ami nagyon fontos és hasznos gyakorlati készség. Ehhez nem is kell mást tenni, mint hogy elkészítsük saját mobiljainkat. Az a telefon, amit a gyerek maga festett, ragasztott, amire Anya vagy Apa képe került fel, igazán vonzó lesz számára, ragaszkodni fog hozzá, sajátja lesz.
És ha már elkészült a saját mobil, indulhat a játék.
Már négy éves korában elkezdhetjük megtanítani arra, hogy miként kell válaszolni a telefonhívásra. Eljátszhatjuk, hogy egy ismeretlen keres minket, hogyan reagáljon. Megtaníthatjuk neki, hogy telefonban a másik fél csak a hangunkból és a szavainkból „hallja”, amit mondani szeretnénk. Elkezdhetünk azzal játszani, hogy megmutassuk neki, milyen sokat számít a mimika, a testtartás a személyes kommunikációs helyzetekben. Egy ilyen idős gyerek már érzi az inkongruenciát, azaz, ha testbeszédünkkel mást üzenünk, mint szavainkkal és hangunk játékával. Játsszunk és tanuljunk!
Mai gyakorlat: Mobilra fel!
Hívókártya: Mikrofonpróba
Gyakorlat célja: kommunikációs készség fejlesztése, a kommunikáció összetettségének megtapasztalása, kommunikációs tudatosság fejlesztése
Játsszunk és tanuljunk: üljünk a fotel mögé, hogy a gyermekünk ne lásson, csak halljunk minket. Beszéljünk a telefonba vidám témáról, pozitív jelentéstartalmú szavakkal, miközben összegörnyedt testtartást veszünk fel, és hangunk mélabús. Kérdezzük meg, hogyan értelmezte az általunk mondottakat. Próbáljuk ki ezt más helyzetgyakorlatokkal is.
Mi határozza meg, mit és hogyan ért a másik abból, amit mondtunk?
Apelláljunk az 5-6 évesek történetmesélési kedvére – és ennek pozitív hatásait használjuk is ki játék mobiltelefonunkkal „játszva”. Kérjük meg gyermekünket, hogy rajzoljon titokban egy képet, amikor végzett, kérjük meg, hogy játéktelefonon keresztül írja le, amit rajzolt, de ne mondja meg pontosan, mi az. Vajon kitaláljuk-e mi az? Majd cseréljünk szerepet, és most neki kell kitalálnia a telefonon keresztül jellemzett rajzunkat.
Készítsünk mobilt!
1. Válasszunk ki egy megfelelő méretű üres gyógyszeres dobozt.
2. Szalvétával vagy színes lappal vonjuk be.
3. Készítsünk képernyőt filcből, ha akad otthon, székalátétként használható négyszög vagy kör formát is használhatjuk.
Célszerű a vastagabb és más textúrájú anyagból készíteni a „gombokat”, hisz ebben a korban az ujjakkal történő kitapintásnak, a taktilis érzékelésnek különösen fejlesztő hatása van az írástanulás szempontjából.
4. Kerüljenek fel a számok a hívógombokra, és tervezzük meg a képernyőt is!
Játékos szép napot!
Ajánljuk a sikeres iskolakezdéshez:
Iskolára hangoló napi tippek |
Gyerekjáték a tanulás I. 5-10 éves gyerekeknek dr. Gyarmathy Éva ajánlásával |
Dobj egy kérdést!
Módszerkocka-füzetek 1. |