Mint a tolvaj…

… gondolkodj úgy! Bemenni egy ismeretlen helyre, meglátni és megszerezni valamit, ami értékes, s közben újabb érdekességekre bukkanni, végül bőséges zsákmánnyal távozni. Rövid idő alatt minél szokatlanabb helyeket felkutatni, és máris birtokolni az új szerzeményeket. Provokatív? Ez a laterális gondolkodás lényege.

A laterális gondolkodás Edward de Bono professzor meghatározásában vált ismertté ez az ötletgeneráló és problémamegoldó technika. Lényege: újszerűen tekinteni a meglévő dolgokra.

Miért van erre szükség?

Az elme önszervező rendszer, a leghatékonyabb megoldásokat választja, az optimumra törekszik. Mint amikor esni kezd az eső, a víz kis medreket mos ki magának, és minél több a csapadék, annál mélyebbé válnak ezek, nem pedig újak jönnek létre. Így telnek a tudás-medrek is, a meglévők lesznek egyre mélyebbek, az új információkat így csak a meglévő rendszereinkbe tudjuk integrálni.  Ezek a gondolkodási medrek: értelmezői keretek, melyeket a világlátásunk, a hiedelmeink, előfeltevéseink által kotrunk ki és tartunk rendben. Igen ám, de mi történik akkor, ha valami nem illeszkedik e medrekbe? Legtöbbször hordalékként a partra vetjük, ezért nehéz új szemlélettel felvérteznünk magunkat, szokásainkat megváltoztatni, tanult mintáinkat felülírni.

logikai_gondolkodasEz a logikus! Igen, a logikai gondolkodás a meglévő értelmezői kereteinket, az ismertet és ezáltal birtokoltat helyezi középpontba, ahol a cél a kiválasztott ötletet kidolgozni, megvalósítani. Keresni a nyilvánvalót, a megfelelőt, a legoptimálisabb megoldást.

Bizonyos helyzetekben ez a legnagyszerűbb megoldás, és ösztönösen is ezeket a módokat választjuk adott szituációkban.

Vannak olyan körülmények, amikor ez nem elég. Egy váratlan helyzetben leblokkol az ember, ha nem tudja használni a meglévő, jól begyakorolt eszköztárát. Egy új szemlélet kapcsán elzárkózik, ha az ő értelmezői kereteibe nem illeszkedik az új tartalom. A tanulás meghiúsul. Keressük a megoldást! Most ne a logikus, begyakorlott útvonal szerint! Legyünk tolvajok, akik beosonnak a hátsó ajtón, nem tudva, mi vár rájuk. Legyünk tolvajok, akiknek vannak elképzeléseik, mit találhatnak az új helyen, de képesek előfeltevéseiket a felfedezés hátterébe vonni. Legyünk tolvajok, akiknek az ötletek sokasága a fontos, maga a törekvés a kihívás, szemük ide-oda ugrál a szabad prédákat látva, akik a legkevésbé nyilvánvaló megoldásokat keresik. Ez lenne a laterális gondolkodás lényege. Új utakra tévedni, ismeretlen ösvényeken barangolni érdekes és izgalmas.

lateralis_gondolkodasA laterális gondolkodás innovatív és konstruktív megoldásokat tesz lehetővé. Mindenkinek rendelkezésére áll készségszinten alkalmazni ezt az ötletgeneráló és problémamegoldó technikát. Jó szokássá tehető, ha képesek vagyunk kilépni a megszokott medrek biztonságából. Ez nem egyszerű, így minél kevésbé hagyjuk a nyomvonalakat bevésődni, annál könnyebb lesz új utakat kialakítani. Legkézenfekvőbb: használjuk a Módszerkocka hívókártyáit a tanulás, írás, olvasásnapló készítése során. És azt se feledjük:  a Nyomzónaplóhoz ismerni kell a tolvaj észjárását is! Gondolkodjunk úgy, mint a tolvajok.

lateralis-logikai_gondolkodas

A tolvaj abból indul ki, hogy többféle megoldás létezik, és ezekhez hangolja újra az ötleteket.

Nem kész forgatókönyvek alapján gondolkodik, a véletlennek igen nagy szerepe van az általa bejárt utaknak. A céljához keresi a lehetőségeket, miközben ötleteket generál a többféle megoldáshoz.

A tolvaj észrevesz valamit, majd arról a szeme más tárgyra téved, és immár az lesz számára az érték. A gondolkodás nyelvén ez az asszociáció, amikor egymástól látszólag független dolgokat összekapcsolunk. (Ábra eredeti forrása: www.insideintercom.io)

Az ötletelés, a folyamatok nyomon követése, az alternatívák feltárása provokáció útján valósul meg a laterális gondolkodás során. A provokáció elmozdulást tesz lehetővé, utat nyit az új ötleteknek, az újszerű megoldásoknak.

Akkor hát gondolkodjunk úgy, mint a tolvaj! Induljunk ismeretlen új utakra, és zsákmányoljunk minél több eredeti ötletet!

 

 Ajánljuk:

 elolap1  Dobj egy kérdést!
Iskolára hangoló
napi tippek
Gyerekjáték a tanulás I.
5-10 éves gyerekeknek
dr. Gyarmathy Éva ajánlásával
Dobj egy kérdést!Módszerkocka-füzetek1.