A kutatások szerint vannak bizonyos alapérzelmek, melyek felismerése és kifejezése genetikailag kódolt. A düh, a szomorúság, az öröm, a meglepetés, az undor és a félelem olyan arcmozgásokat indukálnak, melyet a Föld minden pontján élők képesek azonosítani, azaz ugyanúgy értelmezni a kifejezett érzelmet.
Paul Ekman és Wallace V. Friesen kutatócsoportja Darwin evolúciós teóriája alapján azt feltételezte, hogy arckifejezéseink velünk született jellemzőink, ezért nem kulturálisan meghatározottak, ebből indultak ki kutatásaik során. Vannak, akik szerint hatnál több alapérzelem létezik, így például a megvetést, az érdeklődést és a szégyent vagy ezek valamelyikét is idesorolják bizonyos kutatók. Más kutatások szerint a meglepettség és a félelem, valamint a düh és az undor ugyanaz, így csak 4 alapérzelemről beszélhetünk.
Az érzelmekről olvassa el Ne félj, ne sírj, ne légy dühös! írásunkat is!
A mai gyakorlat: Jóarcok
Hívókártya: Érzések
Mikor vagyunk szomorúak? Mitől félhetünk? Lehetünk dühösek? Minek örülünk? Tudjuk ezt? A jóarcokkal játszva megtanulhatjuk. Cél: érzelmi tudatosság fejlesztése, az érzelmek elfogadásának „gyakorlása”.
Készítsük el a „jóarcokat”, amelyhez lufira, lisztre vagy sóra, fonalra van szükségünk.
A lufikon végezzünk egy próbafújást, majd tölcsérre húzva a száját, kerüljön bele liszt vagy só töltőanyagnak. Kössük be a száját, és körülbelül 3 méter hosszú fonalból készítsünk „kócot”. ( A fonalból hajtogassunk 10 cm-es gombolyagot, amit középen kössünk meg, és kössük a becsomózott lufiszájhoz. Majd a kócok véget vágjuk méretre.)
Alkoholos filc segítségével varázsoljuk rá az alapérzelmeket az elkészített kócos lufifigurákra. Kezdésnek az öröm, a düh, a szomorúság és a félelem érzelmek ábrázolásával indulhat is a móka a jóarcokkal.
Hogyan?
1. Kérjük meg gyermekünket, hogy mesélje el, miért szomorú, miért boldog, miért dühös a kócos jóarcunk. Történetben fogalmazza meg a miérteket és a hogyanokat.
2. Meséljünk egy-egy történést a saját életünkből, amikor ezeket az érzéseket éreztük.
3. Mondjunk szituációkat, nézegessünk történetkártyákat, és beszéljük meg ezek alapján, milyen érzéseket válthatott ki a történés a résztvevőkből.
Érzelem bogozó gyakorlatok a Gyerekjáték a tanulás könyvben, melyet ha augusztus 31-ig megrendel: ajándék az Érzelem-napló: Kenguru az iskolában kiadványunk!
Ajánljuk a sikeres iskolakezdéshez:
Iskolára hangoló napi tippek |
Gyerekjáték a tanulás I. 5-10 éves gyerekeknek dr. Gyarmathy Éva ajánlásával |
Dobj egy kérdést! Módszerkocka-füzetek 1. |