Miért lehetnek gondjai annak a gyereknek az iskolában, aki olvasni ugyan tud, de a cipőfűzője bekötésekor megmakacsolják magukat a kezei ? Hogy lesz több az írás, olvasás több mint kötelezően teljesítendő iskolai feladat? Egyáltalán szükséges- e ma, a számítógép-írás korában a kézírásra ilyen nagy hangsúlyt fektetni?
A gép forog…
Az írás és olvasás tudatosan, szándékosan kialakított eszköztárat igényel. Ahhoz, hogy jól működjön, hogy egyáltalán létrejöjjön, néhány tucat munkafolyamatnak kell egyszerre megtörténnie. Minden munkafolyamat egy-egy fogaskerék. Ha egyik-másik nem az optimumon működik, ha nem jól végzi a dolgát, az egész rendszert akadályozhatja. Persze az emberi szervezet egy igen intelligens gépezet, és ha valami nem klappol, kompenzálja. Így egy-egy porszem fel sem tűnik egészen addig, még el nem koptat egy fogaskereket, egy részterület nem optimális működése már az egészre hatással lehet. Ekkor darabjaira szedni az egész gépezetet, igen problematikus, pedig csak így lehet azonosítani, hogy például a megváltozott magatartás hátterében mi is lehet. Vagy hogy az a gyerek, aki úgy került az iskolába, hogy már olvasni tudott, miért nem szárnyalja a továbbiakban túl társait a betűvetés tudományában is.
Az írás 12 éves korra készséggé válik. Azaz a kezdeti, nagy erőfeszítést igénylő mozdulatok automatizálódnak. Így az írástevékenység bonyolult, tudatosan végzett automatizált komponenseinek az a funkciójuk, hogy megkönnyítsék az ember számra figyelmének és gondolkodásának átkapcsolását a tevékenység kevésbé értékes és tartalmas mozzanatairól az értékesebbekre és tartalmasabbakra. Amennyiben ez nem történik meg 12 éves korig, azaz még mindig a vonalvezetésre, a betűkötésekre, a betűalakításokra kell figyelni, nem tud magasabb fordulatszámon működni a gépezet.
Mikor nem pihenhet az alkotó?
(…)
Ha a miértek és hogyanok is érdeklik:
Írásra hangoló Módszerkockával
Az írás biológiai háttere, balkezesség, 36 gyakorlat
A/4, 30 oldal, spirálozott, Módszerkockával
Ára: 1490 forint + postaköltség