Szint: tanulásmódszertan
Módszer: Rendszerezz!
Az iskolába lépő gyereket vezessük át a gondolattérkép használatára. Az alábbi szempontokat vegyük figyelembe a gondolattérkép elkészítésénél:
- Elhelyezés: fektetve tartsuk a papírt, mert ez az elrendezés felel meg a vizuális mezőnk formájának.
- Középre rajzoljunk egy kört, ebbe kerül a központi gondolat, ebből ágaznak el a fő témák vonalai, majd ezekből újabb altémák ábrázolhatóak.
- Ábrázolás: Nyomtatott nagy betűket használjunk, mert ezeket könnyebben megjegyezzük, képszerűen tároljuk.
- Tartsuk a 45 fokos szabályt: ne írjunk dőlten, mert a 45 foknál jobban dőlt szöveg nem olvasható jól, és nehezebb megjegyezni
- A színekkel segíthetjük a megjegyzést, kiemelhetünk, hangsúlyt adhatunk részeknek. Az ábra is szép lesz, kellemesebb nézni, tanulni azt.
- A képek sok információt hordoznak: egy kép száz szóval is felér. A különféle jelek, kódok segítik az eligazodást és segíthet értelmezni az információt
- Használhatjuk: tanulás, összefoglalás, szervezés-tervezés, ötletgyűjtés során.
Ez a módszer sokat javít a tanulási zavarokkal küzdők iskolai teljesítményén. A tanulási zavarok, diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia kialakulásában ugyanis nagy szerepe van az információ-feldolgozás elégtelenségének. Rájuk különösen igaz, hogy sokkal hatékonyabban tudnak tanulni, ha képileg megfogalmazott, egészleges és egyidejű az eléjük kerülő anyag –vagyis egy gondolattérképen, egyben látják a legfontosabb információkat, összefüggéseket.