„Ha nem is mindenki tehetséges, de
mindenki lehet tehetség, csak szárnyakat,
és nem mankókat kell adni neki.”
Dr. Gyarmathy Éva
a
Hogyan bontakozik ki a tehetség?
A tehetség elsősorban gondolkodási és viselkedési mód, amely alkalmas új utak, új megoldások és új világok megtalálására. Ahhoz, hogy a tehetség a képességeit teljesítménybe tudja fordítani, megfelelő támogató környezetre van szükség.
A ma leginkább elterjedt álláspont szerint a tehetség korai felismerése és speciális képzése a kibontakozás és az akadálytalan fejlődés legfontosabb feltétele. Az általános intellektuális tehetség már az oviban, a specifikus (művészi, tudományos, szociális) képességek 10 éves kor körül bontakoznak ki.
Így ahhoz, hogy a gyerek megkapja a szükséges stimulálást, ösztönzést a kezdetektől, hogy a valódi tehetségek képesek legyenek tehetségük szisztematikus kibontására, hogy képességeiket teljesítménybe tudják fordítani, célszerű minden gyerekre kezdettől fogva úgy tekinteni, mint aki magában hordozza a maga tehetségpotenciálját. És talán akkor tehet érte a szülő a legtöbbet, ha ehhez és gyermekéhez igazítja a saját tehetségképét, és elfogadja, ha gyermeke nem a média 15 perces sztárja lesz.
Már óvodás korban vizsgálható a tehetségalkat, mely abban segíti a gyermeket, hogy idejében megtapasztalja saját erősségeit, és megalapozza számára azt, hogy képességeit teljesítménybe tudja fordítani. Ez már az iskola előtt megalapozandó, mert a legtöbb iskolapadban csak nyulat kapnak az igazi gepárdkölykök is.
Letölthető Gepárdkölykök e-book
Tehetségtámogatás mint személyiségfejlesztés ⇒ | |