„Életünk legszebb élményei nem passzív, befogadó, ellazult állapotban érnek bennünket – noha az ilyenek is lehetnek élvezetesek, ha keményen megdolgoztunk értük. A legszebb pillanatok általában akkor következnek be, amikor valaki testi vagy szellemi teljesítményét megfeszített akarattal a végletekig fokozza, hogy véghezvigyen valamilyen nehéz, de fontos feladatot. A tökéletes élmény tehát olyasvalami, ami nem csak úgy megtörténik velünk, hanem inkább mi hozzuk szándékosan létre.” Adja meg Csíkszentmihályi Mihály, az Amerikában élő magyar pszichológusprofesszor, a pozitív pszichológia egyik megteremtője a kutatásai nyomán megalkotott flow-jelenség esszenciáját.
Csíkszentmihályi a tökéletes élmény magyarázatát keresve kutatásai kezdetén sakk-szakértőket, klasszikus képzésben részesült táncosokat, festőművészeket, valamint hegymászókat interjúvolt meg, akik kivétel nélkül az áramlattevékenységek jellemzőiről számoltak be. Amikor az áramlat magával ragad, amikor belefeledkezel abba, amit csinálsz, az intenzív koncentráció kivételesen értékes pillanatai ezek. Mikor következik ez be? Leginkább akkor élhetünk át flow-élményt, mikor „nehezen elérhető célt tűzünk ki magunk elé, és amikor minden képességünket igénybe kell vennünk annak eléréséhez.
Mi kell az áramlattevékenységhez?
– jártasságot igénylő szabályok,
– visszacsatolást biztosítson,
– tegye lehetővé a tevékenység feletti uralom gyakorlását.
Hogyan valósítható ez meg a tanulásban?
A szervezett információszerzésnek, a tudatos tanulásnak vannak szabályszerűségei, melyek játékos formában a Módszerkockával elsajátíthatóak már óvodás korban, pozitív visszacsatolást tesz lehetővé azáltal, mindenki saját erősségeire építve végezheti el a feladatot, s mivel vannak technikái minden típusú feladatra, a kontroll-érzetet is birtokolja. Így maga a megvalósítás biztosítja az áramlatélményt.
Az áramlatélményt tanulhatjuk a gyerekektől. Hisz a babával játszó kislány és a cowboy-ként vágtató bátyja is kitágítja mindennapi tapasztalatainak határát és időlegesen valaki mássá, egy hatalmasabb lénnyé válnak, miközben elsajátítják társadalmunk nemi szerepeit.
A tanulás áramlatélménye annak megtapasztalását adja, hogy képesek vagyunk valamire, amit eddig nem is tudtunk magunkról, ezáltal ha csak kis időre is azt érezhetjük, „mi vagyunk a világ urai”. Az áramlatélmény lehetővé teszi a felfedezés örömét, egy olyan kreatív érzést, amellyel a személy egy új valóságba léphet, ami által eljuthat a teljesítőképesség magasabb szintjeire, és méltán büszke lehet magára.
Kívánhatunk ennél többet gyermekünknek, tanítványunknak? Vagy akár magunknak?
Kovács Móni
(Csíkszentmihályi Mihály: Flow – Az áramlat, Akadémiai Kiadó, Bp, 1997.)
Gyerekjáték a tanulás Módszerkockával!
Ízleld meg gyermekeddel, diákjaiddal az alkotó tanulás élményét lapbokkal!