Alkotó tanulás, azaz flow-élmény a tanulásban mézesmadzag és ostor helyett

Gondolkodni annyi, mint különböző „utakat” bejárni. Az a kisgyerek, aki már egészen korán megtanulja, hogy egy-egy feladat több úton is megközelíthető, később képes lesz önállóan választani a megoldási útvonalak közül. 

„Ha nem akarsz lemaradni,
tanulj meg gondolkodni, majd tanulni!”

(Edward de Bono)

elte_ea_2A gondolkodás választás, döntés. Merre induljak, hogy a lehetséges megoldások felé közelítsek. A laterális gondolkodás lényege: minél több, akár képtelennek tűnő úton elindulni, amely lehetőséget teremt a lehető legjobb megoldás kiválasztására.

Mindenki a saját útvonalán indul el elsőként, ami jellemzően az ő tehetségterülete, érdeklődése sajátja. Ezen az úton ismerős, biztonsággal mozog. A gondolkodás fejlesztése azonban involválja, hogy az ismeretlen ösvényeket is felfedezzen.

A Módszerkocka eszköztára ebben támogat kicsit és nagyot, hogy saját belső térképét, azaz erősségeit, képességeinek mintázatát felfedezve biztonsággal barangolhasson bármilyen tájon.

Ez azonban nem lehetséges belső motiváció nélkül. A különböző gondolkodási utakat a külső motiváció büntetés-jutalmazás technikájával felfedezni nem lehet, így a gondolkodóvá válásban az ostor és mézesmadzag helyett a tudni – akarni – csinálni belső késztetésére kell hagyatkozni.

elte_ea_1Ebben segít már az óvodából iskolába készülő kortól TACS, a sas. (Gyerekjáték a tanulás I. részében bővebben is olvashat TACS-ról és a belső motivációról.)

A belső motiváció teszi lehetővé, hogy a tanulás flow-élmény legyen. Mindenki képes saját mintázata alapján a képességeihez mért kihívássá tenni egy feladatot, így annak megoldása az unalom és szorongás szegélyezte csatorna áramlatában valósul meg.

A belső motiváció az előre meghatározott cél önálló teljesítése általi kompetens feladatvégzésben realizálódik.” (Kovács Mónika: Gyerekjáték a tanulás II.)

„Az egyéni eszköztár az érdeklődéssel feltérképezhető, hisz az érdekel, amiben jó vagyok, amiben a saját mintázatom sikerélményhez juttat.” (Kovács Mónika: Gyerekjáték a tanulás II.)

elte_ea_4A Módszerkocka Gardner által meghatározott intelligenciaterületek alapján nyújt az egyes mintázatoknak  módszereket. Megkínál lehetőségekkel utakat ajánlva, ahol mindenki maga dönthet, meddig megy, meddig kihívás számára a feladat, meddig sodorja az áramlat.

A módszerekhez Bloom taxonómiái szerint további 6 szint is elérhető, így 36 út barangolható be a hívókártyák által különböző kontextusokban.

(Forrás: Kovács Mónika: Dobj egy kérdést!)

Ha gondolkodni annyi, mint utakat bejárni, gondolkodó válni annyi, mint felfedezőnek lenni. A Módszerkocka a belső térkép megrajzolását segíti már 5 éves kortól, hogy minden korban legyen térkép bármilyen tájhoz is – és tudás az önálló kompetens használatához.

(2016. június elsején az ELTE-n a Gondolkodni-más-hogy? konferencián elhangzott előadás kivonata, képei.)

Ajánljuk még: 

gondolkodas
“A gondolkodás a szabadság iskolája”