Alkotni, valamit létrehozni, próbálkozni – ebből áll a gyerek élete, egészen addig, amíg szabályok és elvárások közé nem szorítja a teljesítménykényszer. Ez legtöbbször együtt jár az iskolába szoktatással. Az iskolában legtöbbször nincs idő a szabad alkotásra, hisz a lépéskényszer, a túlzsúfolt tananyag idő előtt történő befogadtatása a különböző képességstruktúrával és érdeklődéssel padba kerülő nebulók esetében nem egyszerű. Az iskola még nem készült fel a Z generáció kihívásaira, szerencsére azonban egyre több pedagógus nyitott az új utak bejárására, kipróbálására.
Szülőként azonban sokat tehetünk az alkotókedv megőrzéséért, a belső motiváció fenntartásáért, amikor a kiválóság és önállóság határozza meg a célt, nem pedig az elvárás, a teljesítmény.
Ez az alkotás lényege.
Alkossunk kedvünk szerint!
„A boldogság nem egyéb, mint a tettek melegsége,
az alkotás felett érzett megelégedettség.”
(Antoine de Saint-Exupéry)
Alkossunk kedvünk szerint! Együtt:) Hisz a gyerek számára még a szülő a legfontosabb referenciaszemély! Pár évünk van ennek örömére, 9 éves kortól már a kortársak felé kacsintgat szemünk fénye mintáért, példáért…
Nem a bonyolult feladat a kihívás, hanem az élmény megteremtése,
hogy valami látszólag egyszerűből hogyan alkothatok én magam nagyszerűt!
A mai gyakorlat: képalkotó
Célja: vizuális figyelem, vizuális érzékelés és észlelés, térészlelés fejlesztése – az alkotás öröme által
Hívókártya kérdése: Mi alkotható belőle?
A Letöltések menüpontban bejelentkezés után letölthető Tangram-ábrák, amiből tetszőlegesen létrehozhatóak bármilyen formák. Ötletadónak néhány kép:
És jöjjön az igazi alkotás!
1. Színezzük kedvünk szerint, készítsünk saját képeket a tangram-formákból!
2. Találjunk ki mi magunk újabb formákat, amiből „tangram” hozható létre!
3. Készítsünk rajzokat a tangram-formákhoz! Kérjük, mesélje el a kép történetét!
Tangram képek forrásai: www.pedagogiccos.it, www. rospelu.wordpress.com, www.atelierdelriuso.it, www.reikama.